I. SYMBOLIKA I PRZEKAZ

Dla wyrażenia wartości (które opisałem w części 1A), przy jednoczesnym nawiązaniu do sztuki ulicznej i logotypu marki DOBRY TOWAR, nasz projektant Tomasz Rojek, opracował znak graficzny, łączący w sobie wszystkie te elementy.

To motyw przewodni naszej pierwszej kolekcji. Nadruk przedstawia malowaną od szablonu tęczową pacyfę, która również wrysowana jest w literę „o” słowa „ToWAR” naszego logo. Stąd lekkie pochylenie.

 

W jednym znaku graficznym zostały zawarte:

PACYFA – symbol pokoju oraz ruchu społeczno-politycznego dążącego do pokoju na świecie i potępiającego wojny. Autorem tego znaku jest brytyjski projektant Gerald Holtom. To wpisane w okrąg litery N i D alfabetu semaforowego, używanego kiedyś przez marynarzy, które oznaczały Nuclear Disarmament, czyli Nuklearne Rozbrojenie. W latach 60-tych i 70-pacyfa stała się głównym symbolem ruchu hippisowskiego.

TĘCZOWA FLAGA – symbol ruchu na rzecz równouprawnienia osób LGBT, zaprojektowany w 1978 roku przez Gilberta Bakera, pierwotnie w postaci flagi składającej się z 8 kolorów. Zmniejszenie liczby kolorów flagi do 7 nastąpiło na skutek braku tkaniny w kolorze różowym, gdy Baker chciał zamówić ją do masowej produkcji. Usunięcie koloru turkusowego nastąpiło w celu uzyskania parzystej liczby pasów. Flaga z 6 kolorami używana jest od roku 1979 do dziś.

Znaczenie kolorów we fladze:

MIŁOŚĆ i POKÓJ

SZABLON (graffiti), nawiązujący do techniki malarskiej typowej dla street art’u, w której do malowania wykorzystuje się szablony wycięte zazwyczaj w tekturze. Te przykłada się do malowanej powierzchni, a następnie pokrywa farbą. Poza wartością estetyczną, szablony często niosą ze sobą przekaz o wydźwięku politycznym lub społecznym.

 

II. STYL, PRODUKTY I NAWIĄZANIA

Pierwsza nasza kolekcja to prawdziwa klasyka ulicznej mody. Składa się z produktów, które stały się ikonami kultury rock’n roll’owej lat 60-tych i 70-tych, a które powróciły na ulice miast pod koniec lata 90-tych dzięki ponownemu odkryciu ich przez skejtów.

W skład kolekcji wchodzi 5 różnych produktów, w różnych wariantach kolorystycznych, przy czym T-shirt damski i męski różnią się krojem, dodatkową lamówką na ramionach i materiałem, stąd w sklepie znajdziemy 6 produktów. Do produktów odzieżowych dodaliśmy nawiązujące kolorystycznie akcesoria: torbę, w formie jednokomorowego i jednoramiennego worka oraz tęczową bransoletkę z wisiorkiem w postaci pacyfy.

Produkty, które znalazły się w naszej pierwszej kolekcji:

T-SHIRT RINGER CLASSIC

T-shirt to najpopularniejszy element ubioru, ale również narzędzie wyrażania poglądów politycznych oraz miejsce prezentacji artystów. W 1948 roku na koszulkach pojawiły się drukowane slogany promocyjne mające zachęcić wyborców do głosowania na kandydata na prezydenta – Thomasa Dewey’a. To wtedy się zaczęło. Ale boom na nadruki to lata 60-te, kiedy wynaleziono plastizol, sprawiający, że te nie spierały się. Od tego czasu koszulki są przekaźnikiem wszelkiego rodzaju idei i poglądów.

T-shirt Ringer Classic, nazywane czasem po polsku koszulką z dzwoneczkami, to ikona mody ulicznej. Koszulki te zostały wprowadzone w Stanach Zjednoczonych na początku lat 50. XX wieku i zyskały popularność, szczególnie wśród młodzieży. Charakteryzujący się kontrastową lamówką wokół szyi i rękawów T-shirt wypromowany został przez Marlona Brando w filmie „Tramwaj zwany pożądaniem” z 1951 r. (reż. Elia Kazan wg. sztuki Tennessee Williama). Klasycznie najpopularniejszym kolorem był biały z czarnym ściągaczem. T-shirt Ringers zyskiwał na popularności w latach 60-tych i pozostawał popularny do końca lat 70-tych. Dopiero w latach 80-tych inne mody przyćmiły koszulkę z dzwoneczkami. Pod koniec lat 90-tych, t-shirt Ringer zaczął odradzać się, dzięki popularności wśród rodzącej się wówczas subkulturze skate’ów.

W naszej kolekcji oferujemy 3 wersje kolorystyczne: z lamówką czarną, granatową i czerwoną.

T-SHIRT RINGER CLASSIC męski

 

LONGSLEEVE RAGLAN CLASSIC

To klasyczna koszulka baseballowa z długim rękawem typu RAGLAN. Nazwa Raglan wywodzi się od Barona Raglana, który stracił rękę w bitwie pod Waterloo. To specjalnie dla niego zaprojektowano pierwszy płaszcz z takim właśnie krojem.

Rękawy raglanowe zaczynają się już przy kołnierzu bądź dekolcie. Początkowo ten krój był stosowany jedynie w okryciach wierzchnich, a w późniejszym okresie stał się popularny w odzieży sportowej ze względu na to, że zapewnia większą swobodę ruchu i komfort. W ten sposób koszulki typu Raglan, stały się charakterystycznym elementem stroju używanego w baseballu. Ze względu na popularność tego sportu w Stanach Zjednoczonych oraz swoje charakterystyczne cechy, koszulki z długim rękawem o takim kroju stały się elementem codziennego ubioru i mocno wpisały się w kulturę rock’n roll’ową lat 60-tych i 70-tych. Pod koniec lat 90-tych stały się hitem wśród skejtów na całym świecie.

W naszej kolekcji oferujemy trzy wersje kolorystyczne: z czarnymi, niebieskimi i czerwonymi rękawami.

 

CLASSIC HOODY BLACK

To klasyczna bluza z kapturem, model z lat 90-tych.

Pierwszą bluzę z kapturem zaprojektowała i wprowadziła do sprzedaży firma Champion Products z Nowego Jorku w latach 30-tych XX wieku, z przeznaczeniem na rynek ubrań roboczych. Był to wówczas rodzaj ubrania spodniego, dedykowany dla robotników, pracujących w fabryce mrożonek. Produkt szybko udało się rozpowszechnić wśród robotników pracujących w nieogrzewanych pomieszczeniach oraz na zewnątrz. W tym samym czasie firma Champion Products badała rynek liceów i gimnazjów, pracując nad produktami przeznaczonymi dla młodzieży. Zaproponowali wówczas bluzę z kapturem, już jako okrycie wierzchnie, przeznaczone dla szkolnych i akademickich drużyn sportowych. Dopiero w latach 70-tych bluzy z kapturem zaczęły być noszone także poza szkołą. Początkowo stały się popularne wśród ubogich dzieciaków i młodzieży z najbiedniejszych dzielnic i gett, których sposobem na zdobywanie pieniędzy była drobna przestępczość, ale także działalność gangsterska. To dzięki możliwości zasłonięcia się kapturem, bluzy te stały się tak popularne wśród tej wykluczonej młodzieży. W 1976 John G. Avildsen, nakręcił nagrodzony oskarem za reżyserię, znany wszystkim film pt. „Rocky” z Sylvestrem Stallone, opowiadający historię boksera z biednej dzielnicy, który dzięki sile woli i morderczemu treningowi zdobywa sławę. W filmie bluza z kapturem stanowiła ulubioną odzież treningową tytułowego bohatera. Dzięki tej produkcji bluza z kapturem stała się wręcz symbolem ubogiej młodzieży.

To ta właśnie młodzież, zamieszkująca zdegradowane i ubogie dzielnice amerykańskich miast dała początek takim subkulturą jak hip-hop, skate i graffiti, a bluza z kapturem stała się znaczącym ich elementem. W latach 80-tych subkultury te zdominowały ulice amerykańskich miast i tak narodziła się kultura, która błyskawicznie podbiła niemal cały świat. W tym czasie na bluzach zaczęły pojawiać się nadruki, które były sposobem na wyrażanie swoich poglądów i upodobań.

W latach 90-tych bluzy z kapturem, dzięki popularności i sukcesowi hip-hop’u, weszły do modowego mainstreamu,

W 2012 roku na Florydzie, doszło do wydarzenia, w którym swoją role odegrała właśnie bluza z kapturem. George’a Zimmerman, członek ochotniczej straży osiedla w ciemnej alejce zobaczył czarnoskórego chłopaka w bluzie z kapturem. Będac przekonanym, że to przestępca i nie chcąc narażać swojego bezpieczeństwa, bez wahania, z bliskiej odległości zastrzelił nastolatka. Był nim Travyon Martin, który jak się okazało był nieuzbrojony. Jak twierdził Zimmerman, jego podejrzenie wzbudził po prostu kaptur na głowie chłopaka. Co więcej, sąd uznał ten argument Zimmermana i oczyścił mordercę z winy. Sprawa ta wstrząsnęła Ameryką, a bluza z kapturem stała się motywem przewodnim akcji przeciwko rasizmowi i przemocy: „Milion kapturów dla Trayvona”, „Kaptury nie zabijają, ludzie z pistoletami – tak”.

Bluzy z kapturem już na stałe wpisały się w uliczną kulturę i stanowią dziś podstawowy element miejskiej mody. Obecnie noszą je niemal wszyscy. Zarówno członkowie subkultur, jak i ludzie, którzy czują w sobie luz lub też po prostu lubią wygodę oraz własny, miejski styl.

W naszej kolekcji znalazła się bluza w kolorze czarnym.

Kolekcję uzupełniają akcesoria:

URBAN BAG

Czyli jednokomorowy i jednoramienny worek miejski na co dzień.

To klasyczny worek na ramię, nazywany również marynarskim, żeglarskim czy też workiem transportowym. Tego typu worki były, a często nadal są, obowiązkowym wyposażeniem żołnierzy większości armii na świecie. Worki są wyjątkowo pakowne. Bardzo dobrze nadają się do transportu wszelkiego rodzaju ekwipunku.

Worek, który znalazł się w naszej kolekcji wykonany został ze specjalnego, mocnego i nieprzemakalnego ortalionu w kolorze białym, a dno i plecy z kordury o gramaturze 600g/m2 w trzech wersjach kolorystycznych, nawiązujących do t-shirtów i koszulek baseballowych z naszej kolekcji: czarnym, granatowym i czerwonym. Podszewkę wykonano z bawełny o gramaturze 280g/m2. Wewnątrz znajduje się kieszonka na dokumenty i drobiazgi zamykana na zamek i wykonana również z kordury. Sznurek bawełniany w kolorze dna i pleców worka. Taśma nośna posiada regulator.

Worki produkuje dla nas wrocławska Spółdzielnia Socjalna PANATO. To przedsiębiorstwo społeczne zatrudniające osoby z niepełnosprawnościami, które łączy lokalny rynek projektowy z produkcją ekologiczną.

BRANSOLETKA

Bransoletka to od czasów starożytnych popularna, kolista ozdoba noszona na przegubie ręki (nadgarstku). Jest to element biżuterii osobistej, który stanowi ważną część naszej stylizacji i może pełnić rolę dyskretnego, nierzucającego się w oczy dodatku, jak i w bardzo wyrazisty sposób podkreślać kreację. W wielu kulturach na całym świecie bransoletki pełniły różne funkcje.

Na potrzeby naszej kolekcji zaprojektowaliśmy tęczową bransoletkę, do wykonania której użyliśmy minerałów: turkusu i howlitu oraz korala. Bransoletka w kolorach tęczowych to produkt handmade’owy, zaprojektowany i wykonany na specjalne zamówienie przez toruńską artystkę. Na bransoletce jest zamocowana delikatna pacyfa jako zawieszka w kolorze srebrnym. Koraliki nawleczone są na jubilerską kauczukową gumkę.

 Koral to gatunek koralowca, żyjący w krzewiastych koloniach osiągających wysokość do 40 cm. Jego szkielet jest popularnym materiałem do produkcji ozdób, wykorzystywanym już w Cesarstwie Rzymskim. Jest poławiany lub zbierany podczas nurkowania w wodach Morza Śródziemnego u wybrzeży Hiszpanii i Maroka. Po selekcji jest szlifowany i polerowany. Paciorki z tego gatunku koralowca występują w postaci korali także w polskim stroju ludowym. Białe, drobne żyłki zwane „duszą”, stanowią ich zaletę i pomagając rozpoznać autentyczność korala oraz podkreślają jego unikatowy charakter.

 Turkus to rzadki minerał z grupy fosforanów. Stanowi poszukiwany i bardzo atrakcyjny kamień kolekcjonerski, szczególnie wysoko ceniony w jubilerstwie jako kamień ozdobny, służący do wyrobu artystycznej biżuterii już w czasach antycznych. Ze względu na znaczną porowatość turkus nasącza się sztuczną żywicą, utwardzając jego powierzchnię. Może być barwiony. Turkus używany jest również jako talizman.

Howlit to minerał z grupy krzemianów, należący do grupy minerałów rzadkich. Jest minerałem poszukiwanym przez kolekcjonerów. Największe okazy pochodzą z pustyni Mojawe, ich masa dochodzi nawet do kilkuset kilogramów. Wykorzystywany jest jako kamień dekoracyjny i jubilerski. Naturalnie mlecznobiały, często poprzecinany czarnymi lub ciemnobrązowymi żyłkami. W celach jubilerskich jest barwiony.

 

Wszystkie produkty są limitowane i niepowtarzalne, co oznacza, że zostaną wyprodukowane tylko raz. Produkcja nie będzie wznawiana.

  • Autorem kolekcji jest Piotr Wielgus,
  • Grafikę nadruku wykonał Tomasz Rojek,
  • Fotki robi dla nas Jacek Chmielewski.

ZAPRASZAM DO SKLEPU